Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání

PŘEHLED MODIFIKACÍ > STŘEDISKA VOLNÉHO ČASU

STŘEDISKA VOLNÉHO ČASU


1 Koncepce a rámec střediska volného času

Kvalitní středisko volného času ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem.

Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení středisko řídí a které umožňují efektivní organizaci střediska a jeho rozvoj a zajišťují, že středisko je bezpečné, příjemné a vstřícné místo pro efektivní vzdělávání a osobnostní rozvoj účastníků činnosti střediska (dále jen „účastníci“). Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů střediska. Klíčovou součástí cílů střediska je školní vzdělávací program, který je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Pro systematický rozvoj kvality vzdělávání je důležité, aby vedení střediska prostřednictvím konstruktivních vztahů a diskusí se zřizovatelem získalo nejen porozumění zřizovatele pro tyto vize a cíle a pro podmínky potřebné pro jejich dosažení, ale i zřizovatelovu identifikaci s realistickou vizí a strategií střediska sladěnou s vizí rozvoje obce nebo kraje. Kvalitní středisko je organickou součástí své obce a regionu, aktivně se zapojuje do života obce.

Dosažení vysoké kvality vzdělávání je obtížné bez konstruktivních vztahů s rodiči účastníků, protože otevřené a konstruktivní vztahy s rodiči jsou základem důvěry. Kvalitní středisko aktivně usiluje o to, aby rodiče v co nejvyšší míře vzali cíle střediska za své.

Kvalitní vzdělávání nelze poskytnout bez toho, aby se účastníci a všichni aktéři cítili ve středisku bezpečně. Kvalitní středisko volného času je bezpečné a otevřené místo vstřícné k oprávněným potřebám účastníků, pedagogů, vedení a dalších aktérů, místo umožňující otevřenou a konstruktivní komunikaci. Má jasná, všem srozumitelná pravidla a mechanismy organizace své činnosti a řešení problémů, aktivně uplatňuje prevenci všech forem rizikového chování.

Kritéria

1.1 Středisko má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují.
1.2 Středisko má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje střediska; jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy, rodiče i účastníky zájmového vzdělávání.
1.3 Středisko funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče, účastníci zájmového vzdělávání) a jejich participaci na chodu střediska.
1.4 Středisko je vstřícné a bezpečné místo pro účastníky, jejich rodiče i pedagogy.
1.5 Středisko spolupracuje s vnějšími partnery.

2 Pedagogické vedení střediska

Ředitel kvalitního střediska je vůdčí osobností pedagogického procesu.

Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení střediska. Právě přístup vedení střediska v oblasti řízení pedagogických procesů je klíčový pro kvalitu zájmového vzdělání, které středisko poskytuje. Důraz je na všech třech základních činnostech: realizaci opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí pedagogického vedení je také vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru, ale i zajištění materiálních podmínek pro zájmové vzdělávání. Nutným předpokladem kvalitního pedagogického vedení střediska je vlastní profesní rozvoj členů vedení střediska.

Kritéria

2.1 Vedení střediska aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci střediska a přijímá účinná opatření.
2.2 Vedení střediska aktivně vytváří zdravé klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, účastníky i vzájemné vztahy mezi pedagogy a účastníky a jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů.
2.3 Vedení střediska usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro zájmové vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími středisky a účinně podporuje začínající pedagogy.
2.4 Vedení střediska usiluje o optimální materiální a prostorové podmínky zájmového vzdělávání a pečuje o jejich účelné využívání.
2.5 Vedení střediska klade důraz na vlastní profesní rozvoj.

3 Pedagogický sbor

Kvalitní středisko tvoří kvalitní pedagogové.

Kvalitní vzdělávání se odehrává především v kontaktu účastníků s pedagogy. Jádrem kvalitního střediska jsou kvalitní pedagogové – kvalifikovaní, profesně zdatní, přistupující k účastníkům s respektem, vstřícní, profesionálně vystupující, podporující rozvoj odpovědnosti u účastníků, uvědomující si vlastní odpovědnost, otevření výměně zkušeností, konstruktivně spolupracující s kolegy a soustavně rozvíjející vlastní vzdělání, rozhled a schopnosti. Smyslem kritérií v této oblasti je hodnocení této důležité stránky kvalitního střediska.

Kritéria

3.1 Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně.
3.2 Pedagogové důsledně uplatňují při komunikaci s účastníky, rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup.
3.3 Pedagogové aktivně spolupracují a poskytují si vzájemně podporu a zpětnou vazbu.
3.4 Pedagogové podporují rozvoj demokratických hodnot a občanské angažovanosti.
3.5 Pedagogové aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji.

4 Zájmové vzdělávání

Kvalitní zájmové vzdělávání směřující k dobrým vzdělávacím výsledkům všech účastníků je základem kvalitního střediska volného času.

Smyslem naplňování kritérií v oblasti „zájmové vzdělávání“ je implementace principů zájmového vzdělávání, které v maximální možné míře přizpůsobují volbu vzdělávacích cílů, prostředků a metod individuálním schopnostem účastníků a vedou k harmonickému rozvoji vědomostí, dovedností i postojů účastníků na bázi kritického sebehodnocení přiměřenému jejich věku. Zásadním předpokladem pro realizaci takového zájmového vzdělávání je přesvědčení pedagogů o možnosti osobnostního a vědomostního rozvoje každého účastníka bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě ke vzdělávacím cílům. Klíčovým prostředkem k vytváření vztahu účastníků ke vzdělávání je vysvětlování souvislostí s reálnými situacemi každodenního života a v maximální možné a vhodné míře i zahrnování takových vzdělávacích situací a úkolů, v nichž účastníci úměrně svému rozvoji takové situace sami rozpoznávají a využívají.

Kritéria

4.1 Pedagogové systematicky promýšlejí a připravují vzdělávání v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech střediska a potřebami účastníků.
4.2 Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů.
4.3 Pedagogové systematicky sledují vzdělávací pokrok každého účastníka a při plánování a realizaci vzdělávání zohledňují individuální potřeby účastníků.
4.4 Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj účastníků.

5 Vzdělávací výsledky účastníků

Kvalitní středisko volného času umožňuje každému účastníkovi maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem.

Cílem pro naplňování kritérií v oblasti „vzdělávací výsledky“ je zhodnocení kvality činnosti střediska v jedné z nejpodstatnějších funkcí – tj. dosáhnout toho, aby její absolventi byli vybaveni takovými znalostmi, vědomostmi a kompetencemi, které zajistí jejich úspěšnost v dalším vzdělávání a přispějí ke zvýšení kvality jejich života. Velmi důležité je, aby středisko bylo schopné systematicky zjišťovat objektivní informace o kvalitě svého vzdělávání, dokázalo přijímat a v praxi realizovat smysluplná opatření ke zvyšování kvality poskytovaného zájmového vzdělávání na individuální, skupinové i celkové úrovni. Nezbytným předpokladem pro kvalitní zájmové vzdělávání je schopnost zajistit, aby vzdělávací výsledky účastníků odpovídaly požadavkům realizovaných vzdělávacích programů, aby středisko svou činností dokázalo motivovat k dosahování co nejlepších výsledků podle schopností účastníků a také dokázalo docílit toho, aby účastníci uměli své vědomosti a schopnosti prokázat a uplatnit v průběhu vzdělávání a v praktickém životě.

Kritéria

5.1 Středisko soustavně získává informace o posunech výsledků každého účastníka ve všech vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními.
5.2 Výsledky vzdělávání účastníků odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů.
5.3 Účastníci střediska jsou motivovaní k dosahování dobrých výsledků a projevují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty.
5.4 Středisko sleduje a vyhodnocuje úspěšnost účastníků v průběhu, při ukončování vzdělávání a v dalším vzdělávání či profesní dráze a aktivně s výsledky pracuje v zájmu zkvalitnění vzdělávání.

6 Podpora účastníků při vzdělávání (rovné příležitosti)

Kvalitní středisko volného času sleduje pokroky v zájmovém vzdělávání všech účastníků a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči.

Smyslem kritérií v této oblasti je zajistit spravedlivost při přijímání účastníků k zájmovému vzdělávání a v jeho průběhu. Hodnotí se zajištění vstřícného a přátelského prostředí, projevy respektu a důvěry v rozvoj schopností každého účastníka a poskytování individuální podpory pro rozvoj kognitivních i sociálních dovedností všem účastníkům, kteří ji potřebují. Pro realizaci spravedlivého zájmového vzdělávání je však nezbytné naplnění kritérií i v dalších oblastech: zásadní je průběžné sledování každého účastníka a poskytování pravidelné zpětné vazby a motivující přístup pedagogů demonstrující vysoká očekávání od všech účastníků.

Kritéria

6.1 Středisko vytváří každému účastníkovi a jeho rodině rovné příležitosti k zájmovému vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo speciální vzdělávací potřeby.
6.2 Středisko volného času poskytuje účinnou podporu všem účastníkům s potřebou podpůrných opatření.
6.3 Středisko volného času věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji účastníků, rozvíjí u nich otevřenost, toleranci a respekt vůči jinakosti a dbá na to, aby žádný účastník nebyl vyčleňován z kolektivu.