Kvalitní středisko volného času ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem.
Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení středisko řídí a které umožňují efektivní organizaci střediska a jeho rozvoj a zajišťují, že středisko je bezpečné, příjemné a vstřícné místo pro efektivní vzdělávání a osobnostní rozvoj účastníků činnosti střediska (dále jen „účastníci“). Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů střediska. Klíčovou součástí cílů střediska je školní vzdělávací program, který je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Pro systematický rozvoj kvality vzdělávání je důležité, aby vedení střediska prostřednictvím konstruktivních vztahů a diskusí se zřizovatelem získalo nejen porozumění zřizovatele pro tyto vize a cíle a pro podmínky potřebné pro jejich dosažení, ale i zřizovatelovu identifikaci s realistickou vizí a strategií střediska sladěnou s vizí rozvoje obce nebo kraje. Kvalitní středisko je organickou součástí své obce a regionu, aktivně se zapojuje do života obce.
Dosažení vysoké kvality vzdělávání je obtížné bez konstruktivních vztahů s rodiči účastníků, protože otevřené a konstruktivní vztahy s rodiči jsou základem důvěry. Kvalitní středisko aktivně usiluje o to, aby rodiče v co nejvyšší míře vzali cíle střediska za své.
Kvalitní vzdělávání nelze poskytnout bez toho, aby se účastníci a všichni aktéři cítili ve středisku bezpečně. Kvalitní středisko volného času je bezpečné a otevřené místo vstřícné k oprávněným potřebám účastníků, pedagogů, vedení a dalších aktérů, místo umožňující otevřenou a konstruktivní komunikaci. Má jasná, všem srozumitelná pravidla a mechanismy organizace své činnosti a řešení problémů, aktivně uplatňuje prevenci všech forem rizikového chování.
Ředitel kvalitního střediska je vůdčí osobností pedagogického procesu.
Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení střediska. Právě přístup vedení střediska v oblasti řízení pedagogických procesů je klíčový pro kvalitu zájmového vzdělání, které středisko poskytuje. Důraz je na všech třech základních činnostech: realizaci opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí pedagogického vedení je také vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru, ale i zajištění materiálních podmínek pro zájmové vzdělávání. Nutným předpokladem kvalitního pedagogického vedení střediska je vlastní profesní rozvoj členů vedení střediska.
Kvalitní středisko tvoří kvalitní pedagogové.
Kvalitní vzdělávání se odehrává především v kontaktu účastníků s pedagogy. Jádrem kvalitního střediska jsou kvalitní pedagogové – kvalifikovaní, profesně zdatní, přistupující k účastníkům s respektem, vstřícní, profesionálně vystupující, podporující rozvoj odpovědnosti u účastníků, uvědomující si vlastní odpovědnost, otevření výměně zkušeností, konstruktivně spolupracující s kolegy a soustavně rozvíjející vlastní vzdělání, rozhled a schopnosti. Smyslem kritérií v této oblasti je hodnocení této důležité stránky kvalitního střediska.
Kvalitní zájmové vzdělávání směřující k dobrým vzdělávacím výsledkům všech účastníků je základem kvalitního střediska volného času.
Smyslem naplňování kritérií v oblasti „zájmové vzdělávání“ je implementace principů zájmového vzdělávání, které v maximální možné míře přizpůsobují volbu vzdělávacích cílů, prostředků a metod individuálním schopnostem účastníků a vedou k harmonickému rozvoji vědomostí, dovedností i postojů účastníků na bázi kritického sebehodnocení přiměřenému jejich věku. Zásadním předpokladem pro realizaci takového zájmového vzdělávání je přesvědčení pedagogů o možnosti osobnostního a vědomostního rozvoje každého účastníka bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě ke vzdělávacím cílům. Klíčovým prostředkem k vytváření vztahu účastníků ke vzdělávání je vysvětlování souvislostí s reálnými situacemi každodenního života a v maximální možné a vhodné míře i zahrnování takových vzdělávacích situací a úkolů, v nichž účastníci úměrně svému rozvoji takové situace sami rozpoznávají a využívají.
Kvalitní středisko volného času umožňuje každému účastníkovi maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem.
Cílem pro naplňování kritérií v oblasti „vzdělávací výsledky“ je zhodnocení kvality činnosti střediska v jedné z nejpodstatnějších funkcí – tj. dosáhnout toho, aby její absolventi byli vybaveni takovými znalostmi, vědomostmi a kompetencemi, které zajistí jejich úspěšnost v dalším vzdělávání a přispějí ke zvýšení kvality jejich života. Velmi důležité je, aby středisko bylo schopné systematicky zjišťovat objektivní informace o kvalitě svého vzdělávání, dokázalo přijímat a v praxi realizovat smysluplná opatření ke zvyšování kvality poskytovaného zájmového vzdělávání na individuální, skupinové i celkové úrovni. Nezbytným předpokladem pro kvalitní zájmové vzdělávání je schopnost zajistit, aby vzdělávací výsledky účastníků odpovídaly požadavkům realizovaných vzdělávacích programů, aby středisko svou činností dokázalo motivovat k dosahování co nejlepších výsledků podle schopností účastníků a také dokázalo docílit toho, aby účastníci uměli své vědomosti a schopnosti prokázat a uplatnit v průběhu vzdělávání a v praktickém životě.
Kvalitní středisko volného času sleduje pokroky v zájmovém vzdělávání všech účastníků a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči.
Smyslem kritérií v této oblasti je zajistit spravedlivost při přijímání účastníků k zájmovému vzdělávání a v jeho průběhu. Hodnotí se zajištění vstřícného a přátelského prostředí, projevy respektu a důvěry v rozvoj schopností každého účastníka a poskytování individuální podpory pro rozvoj kognitivních i sociálních dovedností všem účastníkům, kteří ji potřebují. Pro realizaci spravedlivého zájmového vzdělávání je však nezbytné naplnění kritérií i v dalších oblastech: zásadní je průběžné sledování každého účastníka a poskytování pravidelné zpětné vazby a motivující přístup pedagogů demonstrující vysoká očekávání od všech účastníků.